Minggu, 26 Februari 2017

Tips untuk Perempuan yang Sedang Kehilangan Hasrat Seks

Ketika percutian, kebanyakan wanita menghabiskan masa dengan membeli-belah, memasak, mempercantik diri atau menghiasi rumahnya. Tidak ada salahnya memang. Tapi jika dilihat lebih dalam, kebiasaan yang menguras tenaga sepanjang percutian ini seringkali mengakibatkan buruk di tempat tidur.

Faktor utama yang menyumbang kepada rendahnya dorongan seks pada wanita muda adalah terlalu banyak melakukan hal-hal yang 'gila' selama bercuti. Tapi ada beberapa tips yang boleh dilakukan oleh perempuan yang sedang kehilangan hasrat seks.

"Tidak ada keraguan bahawa beberapa wanita mengalami dorongan seks yang rendah atau tidak ada keinginan untuk bercinta. Wanita yang dorongan seksnya rendah atau tidak ada hasrat disebabkan kerana rendahnya keinginan berhubungan seksual," jelas pakar seks, Debby Herbenick, PhD, saintis di Indiana University dan penulis 'Because It Feels Good'.

"Mereka mungkin tidak mempunyai pasangan yang hangat atau baik, atau mungkin tertekan kerana pekerjaan dan keluarganya atau kerana keletihan merawat bayi yang baru lahir dan menyedari bahawa ada saat-saat dalam hidup di mana seks harus dikesampingkan. Kita harus mencabar idea-idea yang menunjukkan bahawa wanita atau laki-laki harus selalu menginginkan banyak seks sepanjang masa, "kata Herbenick.

Para penyelidik menganggarkan ada sebanyak 7-12 peratus daripada populasi wanita hidup dengan penurunan hasrat seksual dan gangguan yang berkaitan.

Dalam sebuah kajian tahun 2010 yang diterbitkan Journal of Sexual Medicine, para penyelidik mengamati 400 orang wanita usia pramenopause yang mengalami gangguan dorongan seksual yang rendah.

Sebanyak 85 peratus wanita yang mempunyai dorongan seks yang rendah menyebutkan beberapa faktor penyebabnya, antara lain:
1. Tekanan atau keletihan (60% peserta kajian mengatakan bahawa faktor ini menyumbang pada dorongan seks yang rendah)
2. Rasa tidak puas hati dengan penampilan diri sendiri (41%)
3. Kesukaran seksual, misalnya kesukaran mencapai orgasme (34%)

Penyelidik membuat kesimpulan bahawa meningkatkan harga diri dan diimbangi dengan mengurangkan tahap tekanan secara signifikan dapat memperbaiki kehidupan seks wanita.

"Data dari kajian seks nasional kami menunjukkan bahawa lelaki dan wanita mempunyai hubungan seks lebih kerap ketika masih muda. Lebih sering ketika usia 20-an bagi wanita dan pertengahan 20-an hingga 30-an untuk lelaki. Tetapi wanita lebih mudah orgasme seiring bertambahnya usia, "ujar Herbenick seperti dikutip prevention, Kamis (5/1/2011).

Memandangkan pembunuh libido wanita yang paling kuat adalah stres, kurang tidur dan merasa gemuk, tak hairanlah jika rangsangan seks wanita muda cenderung untuk menjadi turun. Wanita muda lebih sibuk meniti kerjaya dan disibukkan oleh pekerjaan atau mengasuh bayi.

Tapi jangan membiarkan dorongan seks yang rendah itu. Jika ingin menghangatkan suasana dengan pasangan ada cara-cara ini yang boleh dicuba:

Jangan terlalu serius
Wanita atau ibu muda umumnya senang mengadakan perjamuan atau perayaan ulang tahun anak atau semacamnya. Namun segala kesibukan dan hiruk pikuk yang menguras tenaga boleh merendahkan dorongan seks. Aturkan jadual dengan baik dan pastikan tidak terlalu sibuk agar sempat mengisi semula tenaga.

Memperbaiki pola makan
Makan dengan baik untuk meningkatkan dorongan seksual. Pastikan untuk mengambil beberapa makanan yang dapat meningkatkan suasana hati, sukan untuk mengawal kalori, dan sebelum tidur.

"Salah satu perkara yang boleh dilakukan wanita demi kesihatannya sendiri dan dorongan seksnya adalah makan dengan baik. Semua ini boleh membantu wanita merasa baik dan lebih terbuka untuk seks," kata Herbenick.

merasa seksi
Merasa seksi dapat meningkatkan ghairah seks. Untuk merasa lebih baik dengan cepat, cubalah kenakan atasan yang mempamerkan bahu.

"Itu adalah salah satu bahagian tubuh yang selalu dapat diandalkan agar terlihat bagus," kata editor laman kesihatan Women 's Health, Thea Palad.

Lakukan isyarat erotik
Ada banyak 'isyarat erotik' yang dapat membantu meningkatkan ghairah seks, termasuk membaca buku erotis, menonton video erotik, berpakaian seksi atau melakukan sesuatu bersama pasangan yang boleh menjadi menarik.

Vibrator
Jika pasangan tidak boleh menemani pada saat bercuti, Herbenick mengesyorkan vibrator atau dildo untuk memancing kesenangan. Dengan menggunakan alat ini, pemakaian sebentar saja dapat mengembalikan dorongan seks yang rendah pada wanita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar