Minggu, 26 Februari 2017

Terkunci di Kereta yang kepanasan, Otak Boleh langsung Perhatian

Suhu di dalam kereta yang diletak di bawah terik matahari umumnya sangat tinggi kerana panasnya terperangkap oleh kaca filem. Otak boleh mengalami kerosakan serius hanya dalam 20 minit, jika seseorang dikunci di dalam kereta yang kepanasan.

Anak-anak paling terdedah mengalaminya kerana sering tertinggal dan dikunci di dalam kereta, misalnya kerana ketiduran. Di Australia, sekurang-kurangnya 1,500 kanak-kanak terjebak di dalam kereta yang sedang kepanasan selama tempoh November hingga Disember 2011.

"Jika suhu di luar 29 darjah Celsius, suhu kabin boleh naik menjadi 44 darjah Celsius dalam 10 minit dan menjadi 60 darjah Celsius dalam 10 minit berikutnya dan itu sangat mematikan," kata Prof Peter O'Meara dari La Trobe University seperti dikutip dari indiavision, Kamis (5/1/2012).

Kerosakan otak akibat tertinggal di kereta yang kepanasan menurut Prof O'Meara boleh menyebabkan hilangnya kesedaran. Apabila tidak akan mendapat pertolongan, korban bahkan boleh terus meninggal dunia terutamanya jika kerosakannya sangat serius.

Menurutnya, anak-anak lebih terdedah mengalami kerosakan otak saat kepanasan kerana pada usia tersebut tubuh lebih mudah kehilangan cecair atau mengalami dehidrasi. Rangkaian tubuh termasuk otak sangat mudah mengalami kerosakan apabila kadar cairannya berkurang.

"Anak-anak mahupun haiwan peliharaan boleh meninggal dunia atau mengalami kerosakan otak yang serius jika tertinggal di dalam kereta yang kepanasan meski hanya dalam waktu yang sangat singkat. Kerosakan itu kadang-kadang tidak boleh benar-benar dipulihkan," lanjut prof O'Meara.

Untuk mencegahnya, Prof O'Meara menyarankan tidak meninggalkan anak kecil di dalam kereta. Atau boleh juga selalu mengunci pintu kereta ketika sedang diletakkan agar anak-anak tidak boleh masuk lalu terperangkap di dalam kereta.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar