Minggu, 24 Juni 2018

5 Tanda-tanda Menstruasi yang Perlu Diakui

Menstruasi adalah kitaran semula jadi yang berlaku dalam tubuh wanita. Secara umum, kitaran ini berlaku setiap 4 minggu. Bermula dari hari pertama haid bermula, sehingga hari pertama haid seterusnya akan tiba. Walau bagaimanapun, tidak semua wanita mengalami kitaran yang sama atau tanda-tanda haid. Kitaran haid kadang-kadang boleh lebih cepat, atau perlahan pada perbezaan antara 21 hingga 35 hari.

5 Tanda-tanda Menstruasi yang Perlu Diakui

Sebabnya, estrogen hormon dalam badan wanita akan meningkatkan setiap kitaran haid untuk mempersiapkan diri untuk berlakunya kehamilan. Tempoh ovulasi atau pelepasan ovum dari ovari boleh berlaku dan dinding uterus akan menebal. Sekiranya tidak disenyawakan, telur akan diserap oleh badan dan dinding uterus yang tebal akan ditumpahkan. Kemudian, mengalir keluar dari badan bercampur dengan darah. Proses pembuangan darah dari faraj biasanya dipanggil menstruasi atau bulan akan datang. Berikut adalah beberapa tanda haid yang perlu anda ketahui:

    Masalah Perut
    Ibu boleh merasakan beberapa masalah perut sebelum haid. Biasanya ibu akan mengalami cirit-birit atau sembelit, kekejangan, dan juga loya. Secara amnya, terdapat juga keinginan untuk makan makanan tertentu (keinginan). Sesetengah wanita mungkin merasakan selera makan apabila menghampiri haid.
    Perubahan Emosional Lebih Berlebihan
    Perubahan emosi menjadi salah satu tanda haid. Antara perkara lain, Ibu akan merasakan suasana yang kurang mesra dengan aktiviti, sensitif terhadap keadaan dan kelihatan seperti crybaby. Ia menjadi tanda, bahawa haid akan datang tidak lama lagi. Ibu juga boleh menjadi lebih jengkel daripada biasa atau mengalami masalah tidur. Dan dalam kes-kes yang teruk, Ibu menghadapi masalah mengingati perkara dan menumpukan perhatian pada hari-hari yang membawa kepada haid.
    Perubahan dalam Bahagian Badan
    Jerawat cenderung muncul di wajah anda apabila haid timbul akibat perubahan hormon. Ibu juga mungkin mengalami bengkak pada kaki dan tangan. Ibu akan mengalami bengkak di payudara, dan saiz puting akan lebih besar daripada biasa. Perubahan juga akan berlaku di sekitar wanita feminin yang kasar, dan lebih tebal dari biasanya. Kadang-kadang, Ibu juga akan merasa perubahan yang mengganggu. Sebagai contoh, timbul sakit pada paha dan belakang.
    Teruk
Sekiranya anda melihat lendir putih dan tidak ada bau dari kawasan feminin ibu anda, ia berwarna putih. Pada mulanya putih, tetapi akhirnya menjadi coklat, ini bermakna jika keputihan telah bercampur dengan beberapa darah. Oleh itu, ibu saya dinasihatkan memakai pantyliners.
Perubahan Fizikal
Pelbagai gejala fizikal boleh berlaku sehingga 10 hari sebelum haid berlaku. Sebanyak 80 peratus wanita secara amnya mengalami perubahan fizikal jika haid akan datang. Seperti Gangguan Pencernaan. Sesetengah orang berasa kembung kerap, kekejangan perut, mual, cirit-birit atau sembelit. Ada juga yang cenderung makan hanya beberapa jenis makanan. Masalah kulit juga menjadi tanda peristiwa haid. Salah satu tanda-tanda haid yang paling menjengkelkan ialah penampilan lebih banyak jerawat di muka, dan ini disebabkan oleh pengaruh hormon. Payudara juga merasakan sakit, nyeru di sendi, dan sakit di bahagian belakang dan pinggang.
https://www.melayupost.info/2017/03/jom-kenali-tanda-tanda-period-nak-datang.html

Tidak ada komentar:

Posting Komentar